HANDIGE TIPS VOOR IN EN OM HET HUIS

Index

1. Een gasaansteker kun je veel sneller vullen als je hem eerst een kwartiertje in de koelkast legt.
N.B. Niet in het diepvriesvak!

Naar bovenkant pagina

2. Moeite met het verwijderen van een oude lap op een fietsband? Even een aansteker er onder houden en de lap is daarna eenvoudig eraf te trekken zonder dat je de kans loopt de band te scheuren. Probeer nooit een buitenband van een fiets er met de bandafnemers weer op te leggen, dit resulteert vrijwel altijd in een nieuw lek. Begin bij het ventiel en strijk de band langs de omtrek om meer speling te krijgen.

3. Een gat boren in een dunne plaat resulteert meestal in allesbehalve ronde gaten. Een stukje katoen, b.v. van een oude overall, tussen boor en plaat en je krijgt prachtig ronde gaten.

4. Vuile vijl? Met een plaatje messing als afsteekmes, het vuil er proberen af te steken. Het plaatje messing neemt de vorm van de vijlgroeven aan en maakt deze daardoor prachtig schoon.

5. Dunne printbanen solderen met een dikke soldeerpunt? Maak een stukje installatiedraad van 1.5 mm² blank, wikkel dit om een boor die een iets kleinere diameter heeft dan de soldeerpunt en draai hem er daarna op. Tegen de wikkelingszin indraaien maakt de diameter groter zodat het eenvoudig op de punt geschoven kan worden. Bij loslaten zit het draadje goed vast op de punt.

Naar bovenkant pagina

6. Draai een kraan nooit zover open dat hij vast zit. Later is dan moeilijk te constateren of hij open dan wel dicht staat en gebruikt men vaak teveel kracht in de verkeerde richting waardoor de kraan af kan breken. Altijd een heel klein eindje terugdraaien.

 

7. Met behulp van een zuurweger kan men veel over de toestand van de batterij te weten komen. Dit kan men ook indien men beschikt over een goede, liefst digitale voltmeter.
Welke methode u wilt toepassen staat u vrij, indien men de metingen goed uitvoert zijn beide betrouwbaar. Wanneer men voor de spanningsmeting kiest dan moet men wel bedenken dat ook de batterijspanning, net als bij de S.M. meting, eerst dan de absolute rustspanning aangeeft nadat de batterij gedurende 1 à 2 uur met rust is gelaten.
Uit de batterijspanning kan men de S.M. waarde berekenen, er is n.l. het volgende verband:

EMK (per cel) = S.M. (in kg/dm3) + 0.84

Voorbeeld:
Meet men een rustspanning van 12.36 V dan is de celspanning 12.36 / 6 = 2.06 V
De soortelijke massa is dan S.M. = 2.06 - 0.84 = 1.220

Nadeel van de spanningsmetingsmethode is dat men niet de spanning per cel kan meten, alleen de totale batterijspanning. Zodoende kan men alleen maar een gemiddelde bepalen over de gehele batterij, hetgeen het niet mogelijk maakt slecht functionerende cellen te lokaliseren.
Met de zuurwegermeting is dit bij veel batterijen nog wel mogelijk, men kan via de vuldoppen de S.M. van elke cel onafhankelijk bepalen.
Alleen bij zgn. onderhoudsvrije batterijen is dit ook helaas meestal niet meer mogelijk.

De waarde van de S.M. is zeer belangrijk om de ladingstoestand van de batterij te weten.
De concentratiedaling van het elektroliet, d.w.z. van de S.M. is exact evenredig met het aantal geleverde ampère-uren. Omgekeerd, de stijging is recht evenredig met het aantal geladen Ah.
De waarde van de S.M. wordt wel verschillend weergegeven, volgens de SI standaard moet het opgegeven worden in kg/m3 maar men ziet ook vaak de waarde in kg/dm3 of ook wel in g/ml (vaak op zuurwegers)
Onderstaande figuur is toegevoegd om een en ander te verduidelijken.



Naar bovenkant pagina

8. Veilig werken met jumperkabels

Draag een bril ter bescherming van de ogen en leun nooit over accu's als men genoodzaakt is gebruik te maken van jumperkabels. Probeer geen beschadigde accu's bij te laden. Controleer het zuurniveau in de lege accu en overtuig je ervan dat de doppen goed dichtgedraaid zijn (deze mogelijkheid heb je niet bij onderhoudsarme/onderhoudsvrije accu's) Leg hier zo mogelijk een vochtige doek op. Kijk goed uit dat de beide wagens elkaar niet raken om ongewenste vonken te voorkomen. Schakel eerst de ontsteking van beide wagens uit.

 

  1. Plaats positieve (+) jumperklem op de positieve (+) pool van de lege accu. Meestal staat bij de polen de polariteit aangegeven met een + of POS, de positieve pool is ook dikker dan de negatieve pool. Laat je niet verleiden eerst de negatieve polen met elkaar te verbinden want dan loop je een grote kans een van beide accu's kort te sluiten wanneer je andere kabel wilt aansluiten. Hou je dus strikt aan deze aangegeven volgorde.
  2. Plaats de andere kant van de kabel op de positieve (+)pool van de goede accu.
  3. Plaats negatieve (-) jumperklem op de negatieve (-) pool van de goede accu.
  4. Plaats de andere kant van de kabel op het motorblok of chassis van de gestrande wagen, zover mogelijk van de accu vandaan. Dit ivm vonkvorming, zodat die niet de gassen van de accu kunnen ontsteken.
  5. Start de wagens, laat deze een tijdje lopen ( 5-10 minuten) en verwijder daarna de kabels in OMGEKEERDE volgorde.

Lukt het niet de lege accu op deze manier op te laden dan is hij duidelijk aan vervanging toe.

Naar bovenkant pagina

9. Met behulp van dit programma  potmeter kun je een lineaire potmeter veranderen in een niet-lineaire.

 

10. Aansluiting Connectoren voor aanhangwagens/caravans.

 

11. Kopieer tip.
Je maakt een kopie van een krantenartikel en nu blijkt de achterkant er min of meer nadrukkelijk door heen te schijnen waardoor je kopie niet een erg fraaie aanblik biedt. Dit probleem is heel eenvoudig op te lossen door boven op de achterkant voor het kopieeren een mat zwart vel papier of karton te leggen. Daardoor is er na het kopieeren niets meer van de hinderlijke achtergrond te zien. Deze vellen kun je in vrijwel iedere kantoorboekhandel in A4 formaat kopen.

12. Verstopte vijverleiding.
Soms lukt het niet met behulp van een apparaatje een verstopte verbindingsleiding tussen vijver en filterbak open te krijgen. Het ding blijft dan vaak in een bocht, die meestal een korte straal hebben, steken. Wat vaak goed lukt is aan de afvoerkant een stuk pijp van een meter of twee verticaal te plaatsen, achter de schuifafsluiter tussen vijver en filterbak. Men zet de afsluiter dicht en vul de leiding met water. Zodra deze vol is opent men de afsluiter en meestal spuit het er dan in de vijver uit, compleet met de troep. Op deze wijze is het me steeds weer gelukt mijn afvoerleiding open te krijgen, alle andere methoden faalden jammerlijk.


13. Telefoon CoopCodis: 026-3843977.
          E-mail: maike.bleeker@coop.nl


14. Onlangs werd ik genoodzaakt steunkousen te gaan dragen. "Oh jee", hoorde ik alom me heen, kun je ook gaan zitten tobben om die krengen aan te krijgen. Maar de oplossing bleek héél simpel. Gewoon onder je steunkousen stay-up nylons dragen. Voor vrouwen lijkt me dat sowieso geen probleem en mannen moeten hun schaamtegevoel ( misplaatst ?? ) maar opzij zetten. Het is echt een uitkomst en als man ben je er zo aan gewend.
Het aantrekken van de steunkousen daar over heen is echt een fluitje van een cent. (OK, eurocent dan!)

15. Wanneer je een met vloeistof gevulde fles snel wilt legen moet je hem niet gewoon ondersteboven houden, maar eerst de vloeistof in rotatie brengen. De fles zal dan aanzienlijk sneller leeglopen.

16. Je kunt het zeven van een vloeistof versnellen door zachtjes terwijl de vloeistof door de zeef loopt hier tegenaan te tikken.