Lader speciaal voor motorbikes

 

Aangezien ik nogal wat reacties krijg op mijn batterijlader schema's, vooral de vraag hoe je die het beste om kunt vormen tot een lader voor kleine capaciteiten heb ik hier nog een specifieke lader voor accu's die in motoren gebruikt worden.

 


Zoals je ziet is het niet een modern schema, maar opgebouwd met simpele halfgeleiders. Maar het is een betrouwbare schakeling en je hoeft niet veel van elektronica te weten om te kunnen begrijpen hoe de schakeling werkt.

Hij is ook nog eens dubbel beveiligd met een zekering en een thermische schakelaar die de primaire van de transformator onderbreekt zodra de doorlaattransistor T1 die op een koelplaat zit te heet dreigt te worden.
Verder is er een voorziening aangebracht tegen het verkeerd aansluiten van de accu, dan gaat er een rood Ledje (D12) branden en doordat het relais niet in kan komen kan de accu niet verkeerd geladen worden.
Door alleen de accu aan te sluiten kan je de ladingstoestand van de accu zien aan de tweekleurige Led (D9), is deze rood dan is de accu nagenoeg leeg, brandt hij groen dan is de accu geladen. Bij een lage accuspanning geleidt T6 niet en brandt de rode Led, zodra de accuspanning boven een bepaalde waarde stijgt zal T6 gaan geleiden en daardoor gaat de groene Led branden en dooft de rode Led. De zeners zijn noodzakelijk om de juiste werkpunten in te stellen. De vermogenszener D14 dient om overladen van de accu te voorkomen, begint te geleiden bij een spanning boven 13.8 Volt.
Zodra de accu aangesloten is en de netspanning wordt het relais bekrachtigd door transistor T5 en wordt de uitgang van de doorlaattransistor T11 verbonden met de accu waardoor het laden begint. Met de potmeter adj. stroom kan de laadstroom ingesteld worden, met de potmeter adj. spanning de spanning tot waar de accu geladen moet worden.

Een en ander wordt geregeld door transistor T3, zodra de laadstroom te groot dreigt te worden wordt de doorlaattransistor T1 afgeknepen, en dit gebeurt ook wanneer de spanning op de accu de gewenste waarde dreigt te overschrijden.
Alle onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen, of vervangers ervoor. De weerstand van 0.47 Ohm dient een 5 Watt type te zijn, de overige weerstanden 0.5 Watt. De elco's C2 en C3 zijn 25V types. Door op de uitgang een regelbare voeding aan te sluiten ( Niet de lader op het net inschakelen!!) kan je met de potmeter van 5K het kantelpunt van de dubbelkleurige Led instellen.
De afregeling van de beide andere potmeters ( 1K) is als het goed is, éénmalig.