Nostalgische Laders

Tijdens opruimactiviteiten op mijn zolder kwam ik acculaders tegen die ik vroeger eens gemaakt had. Tegenwoordig zijn er allerlei handige laders te koop maar het leek me toch leuk ze eens op mijn site te plaatsen.

Met deze laders is het mogelijk de accu's te laden terwijl ze in het voertuig zitten, zodra de accu vol is gaat deze automatisch op druppelladen over. Zodra deze toestand bereikt is gaat er een lampje branden. Ben je van plan een van deze laders te bouwen dan zou het wel eens lastig kunnen zijn de originele halfgeleiders te kunnen bemachtigen. Maar ongetwijfeld zijn er vervangende typen voor verkrijgbaar. Alhoewel het mij niet duidelijk is waarom je deze laders niet in wagens met een computer uitgerust zou mogen gebruiken lijkt het me verstandig dit dan ook niet te doen, tenzij je zelf van mening bent dat er geen enkel bezwaar tegen in te brengen is.

De werking is heel simpel, zodra de accu aangesloten is en je de schakelaar SW inschakelt wordt de condensator van 50 µF via de weerstanden opgeladen. Dit gaat vrij snel en de spanning op de condensator is vrij snel zo hoog dat de thyristor 2N3228 ontstoken wordt. Daardoor wordt de accu geladen met een stroom die begrensd wordt door de weerstand van resp. 5 of 2 Ohm. Deze is aangebracht om de stroom voldoende te begrenzen wanneer er een erg ontladen of 'dode' accu op aangesloten is. Op een gegeven moment is de accu zover geladen dat de stroombron gevormd door de transistoren 2N2614 en 2N3241 in werking treedt. Het inschakelpunt is in te stellen met de potmeter van 10K. Deze transistoren raken in verzadigde toestand en vormen een laagohmige ontlaadweg voor de condensator. De spanningsval over de transistoren bedraagt ongeveer 1 Volt en zodoende kan de spanning over de condensator ook niet hoger worden, met gevolg dat de thyristor niet meer zal ontsteken. Doordat er nu een druppellading van ca 150 mA gaat lopen door het lampje, dit licht op ten teken dat het laadproces beëindigd is. Het voordeel is dat je het laadproces niet constant hoeft te bewaken.

N.B. Je moet er wel op letten dat de secundaire spanningen van de transformator aan de opgegeven waarden voldoen.